Facebook
Feedback

În medicina modernă accentul cade pe măsurile de tratament profilactic deoarece: șansa de reușită este mult mai mare, costurile tratamentului sunt mai mici în cazul prevenției decât în cazul tratamentului curativ.

sfatul_mediculuiPrin profilaxie se înțelege ansamblul măsurilor medico-sanitare impuse pentru prevenirea apariției și a răspândiriibolilor.

– Miscarea regulata. Mentinerea inimii, plamanilor si vaselor de sange in forma prin miscarea regulata asigura oxigenarea tuturor tesuturilor organismului, inclusiv a celor cerebrale. Un creier sanatos depinde de un corp sanatos. Daca fluxul sanguin nu mai ajunge la nivel cerebral din pricina deteriorarii sistemului vascular, atunci procesele creierului vor suferi si ele un regres.

– Dieta bogata in fructe si legume. Componentele sanatoase din fructe si legume ajuta creierul sa se protejeze de bolile cronice, inclusiv de cele degenerative specifice senectutii. Antioxidantii, precum vitaminele C, E si A, sunt in mod deosebit importanti. Numeroase studii de specialitate au demonstrat ca alimentele bogate in antioxidanti, precum afinele si nucile, ajuta la incetinirea declinului functiilor creierului.

 

 Mentinerea nivelului glicemiei in limite normale. Nivelul ridicat al glicemiei conduce la deteriorarea peretilor vaselor de sange (deci la privarea creierului de sange), precum si la declansarea diabetului de tip 2, asociat cu declinul flexibilitatii mentale, memoriei si vitezei de procesare a creierului.

 

– Prevenirea si tratarea depresiei. In afara de consecintele sale pe termen scurt, depresia cronica poate afecta permanent creierul, crescand pericolul declansarii problemelor de cognitie la varste inaintate. Istoricul medical cu numeroase episoade depresive netratate este considerat un factor de risc in instalarea sindromului Alzheimer

-Mentinerea sanatatii creierului la varste inaintate se poate realiza prin stimularea proceselor cerebrale, apeland la invatarea de lucruri noi.

Aceasta este concluzia unui studiu publicat in jurnalul Stiinta Psihologiei, care a descoperit noi exercitii pentru creier care pot preveni instalarea bolilor degenerative specifice imbatranirii, precum dementa sau sindromul Alzheimer.

 

 

Controlul hipertensiunii arteriale :Numeroase studii de specialitate au demonstrat ca anumite obiceiuri sanatoase introduse in stilul de viata pot reduce hipertensiunea arteriala. Aceste masuri nu ajuta doar pacientii diagnosticati cu aceasta afectiune sa isi tina sub control tensiunea arteriala, ci constituie si cai sigure de prevenire a bolilor cardiovasculare si a obezitatii.

Tensiunea arteriala este forta cu care sangele este pompat in vasele sangvine si transportat catre toate organele si tesuturile corpului.

 

Cauzele exacte ale hipertensiunii arteriale nu sunt cunoscute, insa exista o serie de factori care joaca un rol determinant in dezvoltarea ei:

– fumatul; – supraponderalitatea si obezitatea; – sedentarismul; – excesul de sare in alimentatie; – consumul de alcool in exces (peste 1-2 pahare pe zi); – stresul; – varsta inaintata; – predispozitia genetica; – istoricul familial cu hipertensiune arteriala; – boli cronice renale; – tulburari ale glandei tiroide;

 

Ceea ce se cunoaste cu siguranta este faptul ca hipertensiunea arteriala este influentata intr-o masura relevanta de dieta si stilul de viata ales. De pilda, popoarele care consuma de regula cea mai multa sare in dieta (cele din insulele nordice ale Japoniei) prezinta cea mai ridicata incidenta a cazurilor de hipertensiune arteriala din lume. Din acest motiv, medicii recomanda adoptarea catorva obiceiuri sanatoase, care reduc considerabil riscul dezvoltarii acestei afectiuni.

 

1. Urmarea unei diete echilibrate

Exista dovezi certe care atesta faptul ca persoanele care respecta un regim alimentar sanatos sunt cel mai putin predispuse hipertensiunii arteriale si au cel mai mare succes in reducerea ei, atunci cand se instaleaza.

Specialistii recomanda o dieta constituita preponderent din fructe, legume, lactate degresate, cereale integrale, nuci si seminte, precum si alimente care furnizeaza proteine slabe. Grasimile saturate si zaharurile adaugate trebuie sa fie evitate intru totul.

 

2. Reducerea consumului de sare

Recomandarea medicilor privind reducerea consumului de sare ramane pertinenta. Hipertensiunea arteriala poate fi tinuta sub control sau prevenita printr-un aport de maximum 2400 mg de sodiu pe zi, chiar mai putin decat atat.

Un studiu de specialitate a constatat ca persoanele care au consumat sub 1500 mg de sare zilnic au inregistrat cele mai semnificative scaderi in tensiunea arteriala. Dozele zilnice de sare trebuie sa fie calculate tinand cont si de sodiul continut de majoritatea alimentelor care compun mesele principale si gustarile zilei, inclusiv bauturile.

3. Controlul greutatii corporale

In cazul persoanelor supraponderale, pana si pierderea a doua-trei kilograme poate ajuta la reducerea hipertensiunii arteriale. In plus, reglarea greutatii corporale nu doar ca participa la reglarea tensiunii sangelui, ci diminueaza si riscul dezvoltarii altor afectiuni grave, precum colesterolul marit si diabetul, doi factori agravanti ai bolilor cardiace. Medicul nutritionist este singurul in masura sa recomande un regim de slabit potrivit pentru fiecare pacient care sufera de hipertensiune arteriala.

 

4. Efectuarea de miscare zilnica

Un stil de viata activ este cea mai sigura cale prin care se poate preveni si controla hipertensiunea arteriala. Sportul nu regleaza doar tensiunea arteriala, ci participa si la mentinerea unei greutati sanatoase si la gestionarea eficienta a stresului.

Daca medicul aproba un program de miscare regulat, o jumatate de ora de exercitii de tip aerobic, de cateva ori pe saptamana, ajuta sistemul circulator sa functioneze in parametri optimi.

 

5. Reducerea consumului de alcool

Un pahar ocazional de alcool de calitate poate avea chiar beneficii pentru sanatatea cardiaca, insa daca discutam de un exces alcoolic regulat, apare riscul dezvoltarii hipertensiunii arteriale si a altor afectiuni grave. Femeile nu trebuie sa consume mai mult de un pahar de alcool pe zi, in timp ce barbatii pot consuma maximum doua!

6. Renuntarea la fumat

Printre numeroasele beneficii ale renuntarii la fumat se numara si sanatatea cardiovasculara. Fumatul nu este considerat a fi o cauza propriu-zisa a hipertensiunii arteriale, insa poate sa afecteze peretii vaselor sanguine si sa intareasca arterele, viciul fiind deosebit de periculos pentru persoanele care sufera deja de hipertensiune arteriala. Studiile arata ca riscul producerii unui infarct se reduce in mod considerabil, dupa doar un an de la renuntarea la fumat.

 

7. Monitorizarea tensiunii arteriale

Un alt obicei sanatos presupune verificarea regulata a tensiunii arteriale acasa, cu atat mai mult cu cat aceasta poate fluctua intre o vizita si alta la medicul specialist. Notarea valorilor schimbatoare va furniza date pretioase medicului, care va sti sa evalueze mai bine starea de sanatate si factorii de risc implicati, in cazul particular al fiecarui pacient.

 

8. Gestionarea stresului

Cercetatorii nu pot estima cu certitudine masura in care stresul poate afecta tensiunea arteriala de-a lungul timpului, insa se stie ca acesta o creste cel putin temporar. De asemenea, gestionarea stresului este importanta in acest caz, intrucat starile stresante predispun excesului alimentar, fumatului, consumului de alcool si altor obiceiuri nocive, care conduc la aparitia hipertensiunii arteriale.

 

9. Practicarea tehnicilor de relaxare

Cateva momente de relaxare profunda, dedicate zilnic in virtutea sanatatii, pot ajuta la controlul eficient al hipertensiunii arteriale. Exemple de tehnici de relaxare eficiente sunt meditatia, sesiunile de yoga sau tai chi-ul.

Multumim pentru Feedback!

Cat de satisfacut sunteti de serviciile noastre?